بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نقد و بررسی اپل واچ SE | اولین ساعت هوشمند اپل برای بازار میان رده

محصولات کمپانی آمریکایی اپل (Apple) همواره به کیفیت خیره کننده، کارایی و در نهایت قیمت بالای خود معروف بودند؛ اما چه می‌شود اگر اپل محصولی با امکاناتی مشابه اما قیمت پایین تر تولید کند؟

شاید سوال بالا سوالی بود که به ذهن مدیران ارشد این شرکت نیز رسید و در نهایت منجر به خلق سری SE شد. سری SE، اولین بار با رونمایی از آیفون SE 2016 رونمایی شد و نشان داد که اپل هنوز هم نگاهی به بازار میان رده‌ها دارد و در هر موقع ممکن است با قدرت به این بازار وارد شود. اما تا 4 سال پس از معرفی آیفون SE دیگر هیچ خبری از این سری نشد؛ تا اینکه در سال جاری کمپانی اپل پس از معرفی iPhone SE 2020 از مدلی میان رده از ساعت‌های خود با نام اپل واچ SE رونمایی کرد. این ساعت همزمان با اپل واچ 6 رونمایی شد و به عبارتی میتوان گفت که Apple watch SE، نمونه تضعیف شده و اقتصادی اپل واچ 6 می‌باشد. با رسیدن این محصول به ایران، ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف تصمیم گرفتیم که همچون همیشه نقد و بررسی جامعی از این محصول دوست داشتنی را خدمت شما ارائه دهیم؛ پس در ادامه با ما در نقد و بررسی اپل واچ SE همراه باشید.

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE : مقدمه

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

ساعت‌ها از زمان‌های قدیم تا به امروز از اهمیت بالایی در زندگی انسان‌ها برخوردار بوده‌اند. با همه گیر شدن تلفن‌های همراه میتوان گفت از اهمیت این ابزار پوشیدنی کمی کاسته شد، اما این وسیله کاربردی نیز از پیشرفت تکنولوژی عقب نماند و با آغاز نسل هوشمندسازی، ساعت‌ها نیز ارتقا یافتند و با ویژگی‌های جدید و جذاب، جایگاه سابق خود را باز یافتند. ساعت‌های جدید که با نام ساعت هوشمند (Smart Watch) شناخته می‌شوند دیگر تنها برای مشاهده زمان کاربرد ندارند بلکه با استفاده از آن‌ها می‌توانید وضعیت آب و هوا را چک کنید، به تماس‌ها و پیامک‌ها پاسخ دهید، به شنیدن موسیقی بپردازید، و هزاران امکانات دیگر که شما با شناخت آن‌ها حتما شگفت زده خواهید شد.

این محصولات جدید، برای کاهش نیاز فرد به استفاده دائم از تلفن همراه و تحریک او به فعالیت های بدنی بیشتر تولید و روانه بازار شده‌اند. امروزه شرکت‌های زیادی از جمله سامسونگ (Samsung)، اپل (Apple)، گارمین (Garmin)، شیائومی (Xiaomi) و... اقدام به تولید دستبند و ساعت های هوشمند می کنند. ساعت هوشمند اپل واچ SE، اولین نماینده میان رده اپل برای رقابت در این بازار است؛ جایی که در آن رقبایی همچون گلکسی واچ 3 از کمپانی سامسونگ و برادر بزرگترش یعنی Apple Watch 6، پیشتازی می‌کنند.

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE : طراحی، ظاهر و نمایشگر

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

همچون تمامی ساعت‌های هوشمندِ مطرح در بازار، اپل واچ SE نیز در دو سایز مختلف عرضه می‌شود. نسخه کوچکتر 40 میلی متر طول دارد و نسخه بزرگتر با کمی افزایش، 44 میلی متر از فضای روی مچ دست شما را اشغال خواهد کرد. این ساعت میان رده در 3 رنگ مختلف عرضه می‌شود که این رنگ‌ها عباتند از : نقره‌ای، طلایی و در نهایت مشکی مات (Space gray). در ادامه می‌توانید ابعاد دقیق فریم هر دو سایز مختلف این ساعت هوشمند را مشاهده نمایید که مسلما معیار مهمی برای خرید ساعت هوشمند اپل واچ SE باشد.

  1. نسخه 44 میلی متری : 44x38x10.5 mm
  2. نسخه 40 میلی متری : 40x34x10.5 mm

زبان طراحی ساعت‌های هوشمند اپل مدت زمان زیادیست که دچار تغییر نشده و این موضوع در رابطه با اپل واچ SE نیز مورد تایید است. فریم آلومینیومی به کار رفته در ساعت هوشمند Apple Watch SE همچون همیشه جلای خاصی به این گجت هوشمند داده است و دکمه اپل واچ نیز در جای همیشگی خود قرار دارد.

نمایشگر تمام صفحه ساعت‌های هوشمند اپل همواره یکی از برگ برنده‌های این شرکت در مقابل رقیبانش بوده است. این نمایشگر کم حاشیه در اپل واچ SE بر بستری از پنل OLED ایجاد شده که در نهایت موجب ساخت نمایشگرهای فوق العاده باکیفیت Retina LTPO OLED شده است. این نمایشگر در نسخه 40 میلی متری کیفیتی معادل 368x448 پیکسل ارائه می‌دهد که در نسخه بزرگتر با افزایشی محسوس به مقدار 368x448 پیکسل می‌رسد. این نمایشگر روشنایی 1000 نیتی (Nit) ارائه می‌دهد که با این حساب می‌توان گفت که صفحه نمایش اپل واچ SE، حتی در زیر تابش مستقیم خورشید نیز قابل مشاهده است.

در آخرین بخش از بررسی طراحی اپل واچ SE به بند این ساعت هوشمند می‌رسیم. همچون مدل‌های قبلی، بند ساعت هوشمند Apple Watch SE نیز قابل جداسازی بوده و شما می‌توانید در هر لحظه با خرید یک بند جدید، بند فابریک ساعت خود را تعویض نمایید. البته همزمان با معرفی این ساعت هوشمند، اپل از بندهای سولو لوپ (Solo Loop) نیز رونمایی کرد که در این بندها دیگر خبری از قفل قلابی و یا گیره‌ای نیست؛ بلکه شما باید بندی را تهیه نمایید که با سایز مچ شما هماهنگ باشد. مسلما این یکپارچکی بند و طرح‌های زیبای بندهای سولو لوپ می‌تواند جذابیت ساعت شما را دوچندان نماید.

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE : سخت افزار، نرم افزار و رابط کاربری

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

سخت افزار یه کار رفته در اپل واچ SE، شباهت بسیاری به سخت افزارهای موجود در Apple Watch 5 دارد. پردازنده و نمایشگر به کار رفته در اپل واچ SE دقیقا همان پردازنده و مانیتور به کار رفته در نسل قبل می‌باشد و به همین خاطر این ساعت هوشمند اپل فاقد قابلیت نمایشگر همیشه روشن (always on display) می‌باشد. این اتفاق را می‌توان به نوعی خوب و به شکلی دیگر از نقاط ضعف دانست؛ چراکه برای ساعتی با قیمت بیشتر از 250 دلار، عدم بهره مندی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن یک ضعف محسوب می‌شود، اما از طرفی دیگر این اتفاق موجب شده تا ماندگاری باتری اپل واچ SE کمی بیشتر از نسل پیشین باشد.

کمپانی اپل در Applw Watch SE از پردازنده Apple S5 در کنار 1 گیگابایت حافظه RAM بهره گیری کرده است که همین موضوع موجب شده این ساعت میان رده بسیار رسپانسیو بوده و بدون کوچکترین تاخیر و لَگ، دستورات کاربر را اجرا نماید. یکی از نکات جذاب درباره اپل واچ SE به حافظه داخلی 32 گیگابایتی این ساعت برمی‌گردد که با استفاده از آن می‌توانید حجم زیادی از موزیک‌های مورد علاقه خود را به همراه داشته باشید و در هر لحظه بتوانید آن‌ها را بشنوید.

این ساعت دوست داشتنی و خوش قیمت با سیستم عامل WatchOS 7.0 عرضه شد، اما در مدت زمان کوتاهی که وارد بازار شده است یک آپدیت جدید دریافت کرده و با اولین اتصال اپل واچ SE به آیفون شما، سیستم عامل ساعت به نسخه 7.1 بروزرسانی خواهد شد. در ابتدای بررسی رابط کاربری این ساعت باید اشاره کنیم که ساعت‌های کمپانی اپل از جمله Apple watch SE تنها با موبایل‌های آیفون قابلیت همگام سازی دارند و اگر در حال حاظر شما کاربر اندروید هستید؛ بهتر است پیش از خرید اپل واچ SE، به فکر خرید آیفون جدید باشید.

اپل واچ SE به دلیل بهره مندی از سیستم عامل WatchOS 7 به طور پیش فرض از بسیاری از قابلیت‌های جدید ساعت‌های هوشمند اپل پشتیبانی می‌کند. سیستم فوق پیشرفته پایش خواب، اپلیکیشن جدید شستشوی دست و سیستم پایش ورزش جدید، همگی از قابلیت‌های سیستم عامل جدید هستند. همان طور که حدس می‌زنید اپلیکیشن جدید که برای شستشوی بهتر دست‌ها در اپل واچ SE قرار گرفته به منظور پیشگیری از ابتلای کاربر به ویروس کرونا می‌باشد. این اپلیکیشن به صورت منظم شما را به شستشوی دست‌هایتان دعوت می‌کند و در زمانی که در حال شستن‌ دست‌های خود هستید، به صورت خودکار از حرکت مچ دست شما متوجه شروع شستشوی دست‌ها شده و یک تایمر 25 ثانیه‌ای را به شما نشان می‌دهد. حتما متعجب خواهید شد اگر بدانید که این ساعت هوشمند پس از گذشت 25 ثانیه به شما خواهد گفت که کدام قسمت از دست‌هایتان را به خوبی نشسته اید و در ادامه راهکارهایی برای شستشوی بهتر را به شما ارائه خواهد کرد.

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

خوب است بدانید که ساعت‌های هوشمند اپل از بزرگترین فروشگاه نرم افزارهای همراه جهان بهره می‌برند. برخلاف سیستم عامل تایزنِ سامسونگ، اپ گالریِ هوآوی و... که هیچ کدام از کتابخانه قدرتمندی بهره نمی‌برند، شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اپلیکیشن‌های اسمارت واچ اپل تقریبا تمامی نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود نمایید. با استفاده از این بانک نرم افزاری می‌توانید به صورت آنلاین به شنیدن موزیک بپردازید، مسیریابی کنید، به تماس‌ها و پیامک هایتان پاسخ دهید و مهم تر از همه اینکه می‌توانید ابزارهای هوشمند منزل خود را مدیریت کنید. چه چیزی می‌تواند جذاب تر از بازکردن درب پارکینگ و یا خاموش و روشن کردن چراغ‌های خانه، آن هم تنها با استفاده از ساعت هوشمند شما باشد؟

در نهایت شما با خرید اپل واچ SE به بانک عظیمی از واچ فیس‌ها (تصاویر زمینه) دسترسی خواهید داشت. تمامی واچ فیس‌ها در سیتم عامل WatchOS 7 قابل شخصی سازی هستند و شما حتی می‌توانید از تصاویر موجود در گالری موبایل خود به عنوان واچ فیس استفاده نمایید. می‌توان گفت که نسخه LTE ساعت‌های هوشمند جدید، عملا موبایلی بر روی مچ دست شما هستند!

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE : سیستم پایش سلامتی، ورزش و استراحت

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

به جز استفاده از پردازنده‌های نسل قبل، اپل تغییراتی نیز در سنسورهای موجود در اپل واچ SE ایجاد کرده که همین موضوع سبب کاهش قیمت آن شده است. اولین تغییر، حذف سنسور SpO2 می‌باشد که وظیفه آن بررسی مقدار اکسیژن خون است. تغییر دوم، حذف سنسور ECG از این ساعت هوشمند است. این سنسور که اصطلاحا به سنسور الکتریکی ضربان قلب نیز معروف است؛ قادر به سنجش ریتم ضربان و تغییرات ناگهانی آن بود. این سنسور می‌توانست داده‌هایی همچون نوار قلب ایجاد کند و تغییرات ناگهانی آن را از طریق ویبره ساعت گزارش دهد که متاسفانه برای پایین آوردن هزینه ساعت، حذف شده است.

به لطف سیستم عامل جدید، اپل واچ SE همچنان بسیاری از قابلیت‌های کلیدی پایش ورزش و سلامتی را به همراه دارد. علاوه بر این که ساعت جدید از GPS داخلی بهره می‌برد، به گلوناس (Glonass) نیز مجهز شده است. گلوناس نام ماهواره اختصاصی اپل برای رهگیری موقعیت مکانی کاربر می‌باشد که همچنان در حال توسعه است و موجب می‌شود که سیستم مکان یابی ساعت بسیار دقیق تر از قبل کار کند. علاوه بر این Apple Watch SE از گواهینامه 5 ATM نیز بهره می‌برد که موجب می‌شود بتوانید از این ساعت هوشمند در عمق 50 متری زیر آب نیز استفاده کنید. بر این اساس ورزش‌هایی همچون شنا، غواصی، پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا، ورزش‌های بدنسازی مقاومتی و... به وسیله این ساعت هوشمند قابل رهگیری خودکار هستند.

سیستم رهگیری خواب در واچ اُ اس 7 پیشرفت چشمگیری به خود دیده است. اکنون با استفاده از سیستم پایش خواب به کار رفته در اپل واچ SE قادر خواهید بود تا مدت زمان خواب، مقدار خواب عمیق و سبک، حرکات خود در خواب (مانند پهلو به پهلو شدن)، دفعاتی که از خواب پریده‌اید و حتی ضربان قلب خود در طول خواب را نیز مشاهده نمایید. هرچند این ویژگی بسیار جذاب است اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر دوام باتری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیشتر از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده نکنید. بر اساس نتایج به دست آمده، هر 8 ساعت رهگیری خواب نزدیک به 43 درصد از شارژ باتری شما را مصرف خواهد کرد که بر این اساس، نیمی از شارژ باتری صرف این گزینه کاربردی خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که همه این اطلاعات تنها برای آگاهی بیشتر شما از سلامت خودتان هستند و هیچ گاه نباید به منظور دلیلی برای اتخاذ تصمیم‌‌های مهم قرار گیرند؛ پس برای حفظ سلامتی خود هم که شده، با مشاهده هرگونه اطلاعات نگران کننده در ساعت اپل واچ SE، تنها به پزشک مراجعه نمایید.

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE : باتری

 

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ SE

 

شاید از اینکه اپل واچ SE فاقد قابلیت نمایشگر همیشه روشن است؛ ناراحت شده باشید، اما در این بخش متوجه خواهید شد که نبود این قابلیت فوایدی هم به همراه دارد. بر اساس گفته‌های اپل این ساعت برای حداقل 18 ساعت همراه شما خواهد بود، اما بر اساس استفاده ما اپل واچ SE توانست در هر بار شارژ بین 24 تا 30 ساعت دوام بیاورد. عدم بهره مندی از سنسورهای ECG و SpO2 سبب شده تا این ساعت، دوام شارژ بسیار بیشتری نسبت به اپل واچ 6 داشته باشد. خوشبختانه مصرف باتری در زمان فعال بودن GPS کاهش یافته و به واسطه آن شما شارژ زیادی از دست نخواهید داد.

شارژ کامل اپل واچ SE نزدیک به 2 ساعت و نیم زمان خواهد برد و در صورتی که از شارژ وایرلس استفاده نمایید؛ این مقدار به 4 ساعت افزایش خواهد یافت. متاسفانه کلیه محصولات اپل در سال 2020، بدون آداپتور و کابل شارژ در جعبه عرضه شده‌اند و به همین دلیل خریداران Apple Watch SE باید آداپتور و کابل شارژ این محصول را به صورت جداگانه تهیه نمایند.

 

سخن پایانی

اپل واچ SE شاید همان ساعت هوشمندی باشد که طرفداران اپل در ایران مدت زیادیست که منتظر آن هستند. قیمت Apple Watch SE، در کنار قابلیت‌های بسیاری همچون نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت، طراحی زیبا، GPS داخلی، باتری بادوام، 32 گیگابایت حافظه داخلی و... همگی دلیلی بر این هستند که با یک ساعت هوشمند بسیار کاربردی رو به رو هستیم. اگر از طرفداران ساعت‌های با فریم مربعی و نمایشگرهای تمام صفحه هستید؛ مطمئن باشید که هیچ ساعتی همچون اپل‌ واچ‌های این کمپانی آمریکایی نمیتواند رضایت شما را کسب کند. با خرید این ساعت هوشمند، علاوه بر این‌ که به استایل شخصی خود رنگ و بویی جدید میبخشید، همواره سلامت خود را زیر نظر خواهید داشت و می‌توانید شرایط بدنی خود را بهبود ببخشید.

اگر با مطالعه این نقد و بررسی همچنان سوالاتی در ذهن دارید که انتخاب و خرید را برای شما سخت کرده است، می‌توانید با ارسال سوالات خود در بخش ارسال نظرات، پاسخ خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

 

نقاط قوت :

  • طراحی چشم نواز
  • تنوع بسیار بالا از اپلیکیشن‌های کاربردی
  • سخت افزار باکیفیت
  • سنسورهایی با دقت و حساسیت بالا
  • دوام مناسب باتری

 

نقاط ضعف :

  • حساسیت بالای نمایشگر نسبت به خراشیدگی
  • استفاده از پردازنده نسل قبل
  • عدم بهره مندی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on display)


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده