بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نقد و بررسی دستبند سلامتی Xiaomi Mi Band 5 : کاربردی و باصرفه

دستبند هوشمند Xiaomi Mi Band 5، جدیدترین محصول از خانواده دستبندهای سلامتی کمپانی شیائومی است که نسبت به نسل پیش از خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و توانسته به سرعت بر روی دستان کاربران بسیاری جای بگیرد. پیش از شروع این نقد و بررسی لازم است بدانید که می بند 5 در حال حاضر به راحتی در بازار ایران یافت شده و مطالب نوشته شده در این مقاله حاصل استفاده مداوم ما به مدت 30 روز از این دستبند سلامتی می‌باشد. تقریبا یک سال پس از معرفی Mi Band 4، اکنون شاهد رونمایی نسل جدید دستبندهای سلامتی شیائومی هستیم. شیائومی می بند 5 نسبت به نسل پیش از خود از صفحه نمایش بزرگتری برخوردار است و دیگر برای هر بار شارژ کردن این دستبند مجبور به جدا کردن ماژول هوشمند از بند نخواهید بود. در ادامه با نگاهی دقیق به نقد و بررسی تمامی ابعاد شیائومی Mi Band 5 خواهیم پرداخت؛ پس با ما در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی Xiaomi Mi Band 5 : طراحی، مشخصه‌های ظاهری و نمایشگر

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

اگر از طرفداران قدیمی دستبندهای سلامتی شیائومی باشید، ظاهر می بند 5 هیچ جلوه جدیدی برای شما نخواهد داشت و عملا هیچ تفاوت آنچنانی از نظر ظاهری میان Mi band 4 و Mi band 5 نخواهید دید. بزرگترین تغییری که در دستبند سلامتی جدید شیائومی شاهد هستیم این است که ابعاد کلی دستبند مقدار بسیار کمی افزایش یافته که این موضوع سبب شده در می بند 5 شاهد یک نمایشگر 1.1 اینچی باشیم. اگر از Mi Band 4 استفاده کرده باشید، در اولین نگاه متوجه افزایش کیفیت نمایشگر در می بند 5 خواهید شد. به لطف نمایشگر AMOLED به کار رفته در آخرین نسل دستبندهای سلامتی شیائومی ما شاهد تصاویری با کیفیت و غلظت رنگ مناسب هستیم. رزولوشن نمایشگر جدید 294x126 پیکسل بوده و از یک شیشه محافظ 2.5D بهره می‌برد که حس خوبی را در زمان لمس صفحه نمایش به شما القا خواهد کرد. روشنایی نمایشگر Mi band 5 با بهبودی چشمگیر اکنون به عدد ۴۵۰ نیت رسیده است که‌ تأثیر مستقیمی بر عملکرد دست‌بند زیر نور خورشید می‌گذارد. به شکلی که شما با تنظیم میزان روشنایی بر روی 80 درصد، به راحتی قادر به مشاهده صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم خورشید خواهید بود.

اکنون دستبند جدید برند شیائومی را از دست خود جداکرده‌ایم و نگاهی به قسمت پشتی آن خواهیم داشت. با اولین نگاه، حسگر اپتیکال ضربان قلب به خوبی خود را نشان می‌دهد. دستبند سلامتی شیائومی می بند 5 علاوه بر حسگر ضربان قلب، از حسگر شتاب ‌سنج و حسگر فشارسنج (بارومتر) و حسگر ژیروسکوپ نیز بهره‌مند است. در پشت دستگاه، کلیدی ترین پیشرفت دستبند جدید دیده می‌شود. برخلاف نسل قبل، دیگر برای شارژ کردن می بند 5 لازم نیست که برای هر بار شارژ ماژول هوشمند را از بند جدا کرده و آن را به داک شارژ متصل کنید؛ چراکه Xiaomi Mi Band 5 به سیستم شارژ مغناطیسی مجهز شده است. کنسول موجود در قسمت پایینی ماژول می بند 5 محل اتصال کانکتور شارژ مغناطیسی می‌باشد که فرآیند شارژ را بسیار راحت ساخته است. اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتری راجع به این سیستم شارژ هستید؛ بهتر است تا انتهای این نقد و بررسی همراه باشید.

 

نقد و بررسی Xiaomi Mi Band 5 : رابط کاربری و ابزارهای تعاملی

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

حجم عمده‌ای از تنظمات و امکانات موجود بر روی می بند 5 تنها با اتصال این دستبند هوشمند به تلفن همراه شما قابل دسترسی خواهند بود. اتصال میان آخرین دستبند شیائومی با تلفن همراه کاربر از طریق اپلیکیشن MiFit و به واسطه بلوتوث صورت می‌گیرد. سرعت اتصال بسیار سریع بوده و آزاردهنده نخواهد بود؛ هرچند که برای اولین اتصال یا به اصطلاح، همگام سازی (Pairing) باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. پس از اولین اتصال، می بند 5 کاملا با تلفن همراه شما سینک خواهد شد و اطلاعاتی مثل: تاریخ، ساعت، موقعیت مکانی و ریجن شما را به صورت خودکار دریافت خواهد کرد. رابط کاربری به کار رفته در Mi Band 5 بسیار روان و مناسب طراحی شده و تقریبا هیچ ایراد فنی در آن دیده نمی‌شود. صفحه‌ی اصلی می ‌بند 5 تاریخ و ساعت و اطلاعات دیگری همچون تعداد قدم‌های روزانه و ضربان قلب را نمایش می‌دهد. برای رفتن به صفحات دیگر همچون صفحه‌ی تمرین‌های ورزشی، اندازه‌گیری ضربان قلب، استرس، اعلان‌های دریافتی و سایر امکانات می ‌بند به ‌سادگی از سوآیپ به سمت بالا و پایین و برای بازگشت به صفحات قبلی، از سوآیپ از سمت چپ به راست می‌توانید استفاده کنید. دکمه‌ی لمسی دایره‌ای‌شکل پایین نمایشگر هم برای بازگشت به صفحه‌ی قبل یا روشن‌کردن دست‌بند به‌کار می‌رود. اگر در صفحه‌ی اصلی باشید، با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید از ویجت‌ها به‌راحتی استفاده کنید. بهتر است بدانید که امکان شخصی‌سازی ویجت‌ها یا اضافه‌ و حذف کردن آن‌ها در منو تنظیمات وجود دارد و قابل شخصی سازی می‌باشد. در سیستم عامل به کار رفته در می بند 5، ابزارهای کاربردی‌ همانند تایمر، کرنومتر، ریموت شاتر دوربین، کنترل پخش موسیقی و قابلیت Find Device برای پخش صدای بلند بوق از گوشی نیز وجود دارد.

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

چیدمان صفحات Mi Band 5 به سادگی در نرم‌افزار می فیت شخصی‌سازی می‌شود و بیش از 100 واچ ‌فیس در نرم ‌افزار برای شخصی‌سازی بهتر ظاهر دست‌بند دردسترس قرار دارد. البته یک ویژگی جدید به قسمت واچ فیس‌ها در می بند 5 اضافه شده که در نسل قبل دیده نمی‌شد و آن امکان استفاده کردن از واچ فیس‌های متحرک است. درکنار واچ ‌فیس‌های پیش‌فرض، همواره توسعه‌ دهندگان می‌توانند برای می ‌بند اپلیکیشن‌های گوناگونی توسعه دهند تا امکان استفاده از واچ ‌فیس‌های متنوع‌تری فراهم باشد. برای پیدا کردن این اپلیکیشن‌ها تنها کافیست کلمه Mi band 5 را در پلی استور سرچ کنید تا بتوانید به مجموعه‌ای بسیار بزرگ از واچ فیس‌های متنوع و جذاب دسترسی داشته باشید.

همان طور که از ظاهر می بند 5 نیز مشخص است؛ این دستبند سلامتی فاقد اسپیکر می‌باشد. در نتیجه برخی امکانات همچون : امکان مکالمه از طریق دستبند، سیستم هشدار صوتی و... در دسترس نیستند. اما این محصول شیائومی در این زمینه آنچنان هم که به نظر می‌رسد دست و پا بسته نیست؛ چراکه به سیستم ویبره نسبتا قدرتمندی مجهز شده که آزاردهنده نیست و می‌تواند برای برخی از کاربران بسیار کاربردی باشد.

متاسفانه همچون نسل‌های قبلی Mi band، این محصول نیز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و حروف به صورت جدا از هم و برعکس نشان داده می‌شوند که این موضوع اصلا خوشایند نیست.

 

نقد و بررسی Xiaomi Mi Band 5 : سیستم پایش سلامتی

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

همان طور که چندین بار در طول این مقاله نیز اشاره کردیم؛ می بند 5 در دسته دستبندهای سلامتی قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب شده تا انتظارات ما در مبحث پایش سلامتی از این دستگاه بسیار بالا باشد. در ادامه علاوه بر بررسی ویژگی‌های سلامتی این محصول، حاصل تجربه یک ماهه خود از کار کردن با این دستگاه را نیز در اختیار شما خواهیم گذاشت.

اولین ویژگی، سیستم پایش ورزش و فعالیت بدنیست. در این قسمت می بند 5 پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل پیش از خود داشته و قادر است تا 11 حالت ورزشی مختلف را شناسایی کند؛ در حالی که Mi Band 4 تنها از 6 حالت ورزشی پشتیبانی می‌کرد. حالت‌های ورزشی قابل پایش در می بند 5 عباتند از :

  • دویدن در فضای آزاد
  • دوچرخه سواری در فضای آزاد
  • تردمیل
  • دوچرخه ثابت
  • پیاده روی
  • الپیتیکال (گاها تحت عنوان اسکی فضایی معرفی می‌شود)
  • پولینگ ثابت (دستگاه ثابت قایق رانی)
  • شنا
  • یوگا
  • طناب زنی
  • تمرین آزاد

 

سیستم جدیدی در Mi Band 5 دیده می‌شود که تحت عنوان (PAI (Personal Activity Index معرفی شده و شیائومی تاکید بسیاری بر روی استفاده از آن داشته است. به ‌موجب این قابلیت می بند 5 براساس ضربان قلب و فعالیت‌های روزانه‌تان امتیازی برای شما در نظر می‌گیرد که در بازه‌های ۱۰۰ هفته‌ای جمع‌آوری و بررسی می‌شود. لازم است اشاره کنیم که دستبند سلامتی Mi band 5 فاقد GPS داخلی است؛ پس اگر تصمیم به دوچرخه سواری و دویدن در فضای آزاد دارید؛ باید حتما این گجت هوشمند را از طریق اپلیکیشن MiFit به تلفن همراه خود متصل نموده و سپس موبایل خود را در طول مسیر به همراه داشته باشید.

همانند نسل گذشته، سیستم پایش کیفیت خواب در جدیدترین دستبند سلامتی شیائومی نیز دیده می‌شود. بر اساس گفته‌های این شرکت، دقت این سیستم افزایش محسوسی داشته و اکنون بهتر از قبل عمل می‌کند. اگر پیش از خوابیدن می بند 5 را در دست داشته باشید، می‌توانید داده‌هایی همچون ضربان قلب، حرکات بدن در طول خواب، عمیق و یا سبک بودن خواب و... را در اپلیکیشن MiFit مشاهده نمایید. می ‌بند 5 می‌تواند ضربان قلب را به ‌صورت ۲۴ ساعته و براساس تنظیماتی بسنجد که کاربر برای دوره‌های اندازه‌گیری ضربان تعیین می‌کند. این ویژگی که به فعالیت همیشگی حسگر اپتیکال ضربان‌سنج در دوره‌های زمانی مشخصی منجر می‌شود، مصرف باتری را به‌ طرز محسوسی افزایش می‌دهد.

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

می بند 5 به قابلیت جدیدی مجهز شده که در نسل‌های پیشین شاهد آن نبودیم و این قابلیت اختصاصا برای بانوان تهیه شده است. این دستبند سلامتی با به خاطر سپردن سیکل قاعدگی کاربر و بررسی آن در کنار وضعیت استرسی شخص، می‌تواند پیشنهادهایی برای کاهش استرس در این دوران ارائه دهد.

نکته : در زمان رونمایی از محصول گفته شد که می بند 5 از سنسور تشخیص مقدار اکسیژن خون (SPO2) بهره می‌برد؛ اما این ویژگی تنها مختص نسخه چین بوده و در نسخه گلوبال دیده نمی‌شود و به همین دلیل ما قادر به تست و بررسی آن نبودیم. نزدیک به 95 درصد از دستبندهای Mi Band 5 موجود در بازار ایران نسخه گلوبال بوده و نسخه چین به ندرت در بازار کشور ما دیده می‌شود.

 

نقد و بررسی Xiaomi Mi Band 5 : شارژدهی

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

کاهش ظرفیت 10 میلی آمپری نسبت به نسل قبل و رسیدن حجم باتری می بند 5 به 125 میلی آمپر ساعت در کنار افزایش سایز نمایشگر باعث شد تا همگان تصور کنند که عملکرد شارژدهی این دستبند شیائومی بسیار ناامید کننده خواهد بود. این موضوع به سرعت در سطح وب پراکنده شد اما حقیقت دقیقا به این شکل نیست.

تجربه استفاده ما از می بند 5 نشان داد که هرچند عملکرد شارژدهی نست به قبل بهبود نداشته ؛ اما کاهش چشم گیری نیز نداشته است. در بررسی های ما در یک دوره 1 هفته‌ای با پایش مداوم ضربان قلب و دریافت اعلانات تلفن همراه باتری می بند 5 از 100 درصد به 54 درصد کاهش یافت. اما با استفاده حداقلی، یعنی 2 بار پایش ضربان قلب در طول روز و تنها یک بار اتصال به تلفن همراه در روز جهت بررسی سلامت بدنی، میزان شارژ می بند 5 در یک بازه 3 هفته‌ای از 100 درصد به 18 درصد کاهش یافت. در حقیقت شارژدهی باتری رابطه کاملا مستقیمی با رفتار کاربر خواهد داشت، اما این طور که به نظر می‌رسد با یک بار شارژ، دستبند Mi Band 5 حداقل به مدت 2 هفته همراه شما خواهد بود.

 

نتیجه نهایی :

 

نقد و بررسی دستبند سلامتی  Xiaomi Mi Band 5

 

همچون همیشه شیائومی دستبند سلامتی جدید خود را با قیمتی بسیار رقابتی روانه بازار کرده است. امکانات زیاد به کار رفته در این محصول در کنار قیمت Mi Band 5 سبب شده تا این دستبند هوشمند بتواند بخوبی با سایر رقیبان خود همچون آنر بند 5، دستبند Amazefit و... رقابت کند. شارژدهی طولانی مدت، سیستم پایش کیفیت خواب، رهگیری 11 حالت مختلف ورزشی و پایش مداوم ضربان قلب، تنها بخشی از ویژگی‌های به کار رفته در جدیدترین نسل دستبندهای سلامتی شیائومی می‌باشد. خرید می بند 5 می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای کاربرانی باشد که علاوه بر استایلی زیبا به دنبال امکانات مناسب و قیمتی مقرون به صرفه هستند.

 

نقاط قوت :

شارژدهی مناسب

استفاده از شارژر مغناطیسی

دقت بالای سیستم پایش فعالیت های ورزشی

نمایشگر بزرگ‌تر نسبت به نسل قبل



نقاط ضعف :

  • حساسیت بالای نمایشگر نسبت به خراشیدگی
  • افزایش شعاع حفره‌های بند، که می‌تواند باعث باز شدن ناگهانی دستبند شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده